Laboratorium to obejmuje hamownię silnikową
oraz Symulator Stanowiskowy Drogowego Obciążenia Silnika.
Hamownia silnikowa jest wyposażona w jedno stanowisko z hamulcem elektrowirowym AVL 350 Alpha firmy AVL oraz jeden dwustronny hamulec elektrodynamiczny firmy VEB. Najważniejsza aparatura badawcza to 5-cio składnikowy analizator spalin, układ do pomiaru momentu obrotowego i prędkości, paliwomierz przepływowy, układ pomiarowy do indykowania ciśnienia spalania wewnątrz cylindra AVL, układ do pomiaru szybko zmiennych temperatur, elektroniczna przepustnica oraz oryginalne własne oprogramowanie sprawia, że hamownia silnikowa jest w pełni skomputeryzowana. Skomputeryzowanie umożliwiło zbudowanie nowoczesnego stanowiska, które może pracować jako symulator drogowego obciążenia silnika. Na hamowni są prowadzone zajęcia nt. silników spalinowych oraz badania stanowiskowe. Poza tym w tej pracowni są realizowane liczne prace przejściowe i dyplomowe. Stanowisko pozwala na wyznaczenie charakterystyk obciążeniowych i prędkościowych silników oraz symulację cykli jezdnych czy odwzorowanie obciążenia silnika wynikającego z rzeczywistego jego obciążenia. Stanowisko przystosowanie do zasilania silników paliwami alternatywnymi. Do dyspozycji są silniki: o zapłonie iskrowym Polaris 580 cm3 oraz o zapłonie samoczynnym Z1505.
Symulator Drogowego Obciążenia Silnika, dzięki unikatowemu układowi sterowania, umożliwia w warunkach laboratoryjnych, odwzorowanie rzeczywistego obciążenia silnika tak jakby pracował w realnym pojeździe. Za pomocą symulatora można realizować następujące warunki ruchu dla pojazdu wirtualnego: cykle syntetyczne, cykle rzeczywiste, jazdę swobodną, jazdę ze stałą prędkością oraz próby rozpędzania.