Laboratorium to obejmuje pracownię diagnostyki pojazdów
oraz pracownię badań układów napędowych pojazdów.
Pracownia diagnostyki pojazdów wyposażona jest w urządzenia, której podstawę tworzą stanowiska do pomiaru skuteczności działania hamulców, stanowisko do badania układu zawieszenia pojazdów, stanowisko do wstępnego pomiaru zbieżności kół oraz liczne urządzenia kontrolno-pomiarowe.
W laboratorium prowadzi się badania z zakresu:
- pomiaru skuteczności działania układu hamulcowego,
- pomiaru geometrii ustawienia kół pojazdu,
- pomiaru skuteczności tłumienia drgań w układzie zawieszenia,
- pomiaru akustyki układu przeniesienia napędu,
- pomiaru zadymienia spalin wieloskładnikowym analizatorem spalin.
W pracowni tej prowadzone są ćwiczenia laboratoryjne z zagadnień diagnostyka i badania kontrolne pojazdów. Ponadto pracownia obejmuje badania z zakresu badań układów napędowych pojazdów. W tym celu pracownia Katedry Pojazdów Politechniki Opolskiej wyposażona jest w hamownię podwoziową MSR 500 firmy MAHA. Hamownia ta dzięki swojej dopracowanej technice pomiarów umożliwia badanie układów napędowych pojazdów w różnej konfiguracji:
- badanie motocykli;
- badanie pojazdów z układem napędowym na przednią oś;
- badanie pojazdów z układem napędowym na tylną oś;
- badanie pojazdów na wszystkie koła;
- badanie pojazdów hybrydowych.
Ponadto dzięki zastosowaniu silników dopędzających w połączeniu z hamulcami elektrowirowymi stanowisko MSR 500 umożliwia perfekcyjną synchronizację osi przedniej i tylnej oraz możliwość przeprowadzenia badań symulacyjnych w cyklach jezdnych, zarówno syntetycznych jak i rzeczywistych. Stanowisko MSR 500 posiada:
- dwa zestawy rolkowe jednobębnowe, po jednej rolce na każdą oś,
- system do badania emisji spalin badanego pojazdu obejmujący: analizator stężenia substancji szkodliwych w spalinach, dymomierz oraz analizator cząstek stałych,
- system do diagnostyki pojazdu poprzez 16-pinowe złącze diagnostyczne pojazdu,
- system do bezpośredniego pomiaru następujących parametrów: składu mieszaniny palnej, prędkości obrotowej silnika, parametrów układu doładowania silnika (ciśnienie i temperatura), temperatury oleju w silniku,
- układ do bezpośredniego mocowania pojazdu na stanowisku z opcją mocowania pojazdu jednośladowego.
Hamownia podwoziowa umożliwia powtarzalnie wykonywać pomiary dla dowolnego układu napędowego z możliwością pełnej archiwizacji wyników pomiarów.